Ford Galaxy – a trendíthetetlen utazó
A cím akár az is lehetne, hogy végre a Ford Galaxy vezetőülésében, hiszen először és mindeddig utoljára egy első generációs Galaxyben ültem, utasként. Konkrétan autóstopposként, több mint másfél évtizeddel ezelőtt. A második – azaz a középső – sorban utaztam, és nagyon meglepett, hogy tulajdonképpen átláttam az előttem ülők feje (de legalábbis a válla) fölött. Azzal a meggyőződéssel szálltam ki a Bécs-Budapest táv megtétele után, hogy ha van autó, ami igazán utazásra termett, akkor a Galaxy az.
Azóta persze sok víz lefolyt Bécstől Budapestig, a piacot pedig elöntötték a SUV-ok, szabadidőautók, városi terepjárók… lemosva az egyterűeket a placcról, néhány kisebb példány kivételével. A Ford viszont nem enged a Galaxyből.
Ez a makacs hozzáállás azonnal érthetővé válik, ahogy hosszabb útra indulunk a géppel, hiszen én sem érteném a helyükben, hogy miért nem mindenki ilyennel akar utazni. Már aki egyébként megengedhet magának például egy olyan szabadidőautót, amelyből a második üléssorban ülők oldalirányban már csak lőréseken látnak ki, középen még ennél is inkább büntetés ülni, a harmadik üléssort pedig hagyjuk is, ha egyáltalán van.
Ezzel szemben a Ford Galaxy valóban 7 teljes ülést kínál, nyilván a második sortól valamivel keskenyebbek, de azért ott is elfér három gyerekülés egymás mellett vagy akár három felnőtt is. A harmadik üléssorban is, persze ott csak kettő. Tulajdonképpen kényelmesen, legalábbis rövidebb útra. Hosszabb egyébként sem játszana, hiszen ebben az esetben a fennmaradó csomagtér a 7 embert legfeljebb a strandig tudja kiszolgálni. De ha öten indulnánk útnak, akkor elképesztő méretű hely várja a csomagokat.
Nem, nem a márka mellett lobbiznék… a modell mellett is csak annyiban, hogy mindig szimpatikus, ha egy autó arra használható, amire kitalálták. Az egyterűek térhódítása ezért teljesen érthető volt anno. A SUV-ok előretörése is érthető, csak más emberi tulajdonságok mentén. Természetesen nekem is tetszenek a vagány szabadidőautók, viszont a jelenség, hogy minden célra ezek a befutók, már kevésbé.
No de a globális trendek fölötti kesergés helyett vissza a tesztalanyunkhoz, konkrétan az új Ford Galaxy Titanium 2.0 TDCi (180 LE) PowerShift automata AWD modellhez.
A Ford Galaxy
Nem szép. Elölről biztosan nem az, hátulról már rendben van, oldalról még inkább, bár egy tolóajtó feltekerné az érzelmi indexet, de legalábbis a használatit biztosan.
Ami a használatot illeti, a nálunk járt változat messze túlmutatott a praktikumon, egészen a kényeztetésig, már-már a luxusig. Ez utóbbi szintet azért inkább csak a vezetőnél és az anyósnál kell keresni, a többieknek marad a praktikum. De a hűthető-fűthető, masszázsfunkcióval ellátott, elektromosan állítható két első ülés valamelyikében ülni, az érzést bőrkárpittal, panorámatetővel fokozva… maradjunk abban, hogy nem rossz.
Mint ahogy nyilván egy (vagy két) sorral hátrébb sem az, persze. Nem csak azért, mert oda is jutott a panorámatetőből és a bőrkárpitból, hanem mert például a második sorban az ülések külön-külön mozgathatók (előre-hátra, nyilván), és a háttámlájuk is dönthető. Ötletes tárolórekeszek, 12 és 230 voltos csatlakozó (és egy halom USB) állnak rendelkezésre, és külön említést érdemel, hogy a harmadik üléssorba is jutott szellőző, lámpa stb. Ahogy arról már szó volt, két felnőtt is kényelmesen elfér itt, beszállni is könnyű, bár ha gyerekek is utaznak, ők egyértelműen ki fogják sajátítani az autó végét. Még akkor is, ha a középső sor üresen marad, ahogy a tesztelés alatt is… a tükörben nézve a 6. és 7. ülésen mosolygó utasokat pedig már olyan, mintha buszt vezetne az ember.
A távolság a valóságban sem kicsi, tényleg jut mindenkinek lábtér (és fejtér is). A méretek fordított irányban szemlélve is imponálóak. A szemlélést (no meg a pakolást) megkönnyíti a láblendítéssel nyitható csomagtérajtó, a rendelkezésre álló tér szélessége és magassága adott – és nem kevés –, hossza pedig közel két méterig növelhető, ha a hátsó és középső üléssorról is lemondunk. Az öt ülés elektromosan (és természetesen egyenként) hajtogatható a padlóba és vissza! Úgy lehet tehát bepakolni, hogy csak a kisujjunkra van szükség a gombok kezeléséhez – no meg a lábunkra az ajtónyitáshoz –, ami nagyon jól jöhet, ha sok csomaggal közelítünk.
Tapasztalatok
Ha már minden és mindenki a helyére került, indulhatunk, és a Galaxy megmutatja, hogy valóban utazásra született, és nem csak a csomagok vagy a három generáció elhelyezése miatt. Tágasságát igen, méreteit nem érzékeljük vezetés közben, leszámítva persze a parkolást, ahol szenzorok, radarok és asszisztensek segítenek… és ha elég szűk helyre sikerült beállni, megint eszünkbe juthat a tolóajtó, de tényleg nem hozom többet szóba. Mint ahogy a vezetőt támogató rendszereket is nehéz lenne felsorolni, van itt minden: tempomat, távolság- és sávtartás, ráfutásveszély- és táblaérzékelés stb.
Szerencsére marad azért némi élmény is, a méretes járgány meglepően jól reagál (az automata váltó azért megfontoltabban teszi a dolgát), és jár a pont a zajszigetelésért, illetve a fogyasztásért is. A kétliteres dízel 180 lóval mozgatja az üresen is 1,8 tonnás járgányt, szükség esetén mind a négy kereket hajtva. Az összkerékhajtás még egy érv a biztonságos utazás mellett, és a fogyasztás sem szegi kedvünket: országúti százason simán megvagyunk 6-ból, városban sem riasztó a 7,5 liter, az átlag értelemszerűen a kettő között, nekünk 6,9 jött ki.
Még több tényezős a matek, ha az autó árát igyekszünk kiszámolni, illetve igényeinkhez igazítani. Az új Ford Galaxy valamivel 10 millió alatt indul, benzinnel és alacsonyabb felszereltséggel (Trend a neve). A felső határ bőven 15 millió fölött keresendő, tesztautónk már jó közelítés ehhez a szinthez. Összkerekes, dízel, a Titanium felszereltséghez képest is sok extrával. Mindenkinek más fontos, persze, az ésszerű döntésben segít a márka oldalán az autókonfigurátor.
Az új Galaxy remek utazóautó, extrák nélkül sem a legolcsóbb választás (még a Fordon belül sem), de aki választhatja, nem fog csalódni. Akkor sem, ha aktív családi programokra indul (nagy családot vagy nagyon sok csomagot is ideértve), és akkor sem, ha három generáció megy együtt rokonlátogatásra. Egyébként üzleti útra is simán vállalható, ilyen célú felhasználás akár indokolhatja is, hogy miért nem a dobozhoz közelebb álló forma mellett döntünk.