Teszt: Honda CR-V – igazi szabadidőautó
Eredetileg a cím úgy végződött, hogy igazi téli szabadidőautó, de nem szerettem volna, ha bárki azt a helytelen következtetést vonná le, hogy a CR-V nyárra nem ajánlott. Ez olyannyira nem igaz, hogy a két korábbi generációt éppen augusztusban teszteltem (barlangásztáborba mentünk mindkétszer), és akkor is nagyon jó benyomást tett rám a Honda tágas, praktikus szabadidőautója.
Új Honda CR-V
Az új modellen már első ránézésre látszott, hogy a tágassággal ezúttal sem lesz probléma. Mint kiderült, szélesebb és magasabb is lett, illetve a tengelytávot is megnövelték. Még nagyobb lett a tér tehát odabent, ennek is köszönhető, hogy a Honda CR-V, történetében először, hét üléssel is rendelhető. Nem meglepő módon, a tesztautónk is egy hétüléses verzió volt, összkerékhajtással és fokozatmentes automata-váltóval. És egy 1,5 literes benzinmotorral.
Több mint 2500 km – időnként igazán extrém körülmények között zajló – tesztautózás után azt mondhatom, hogy tökéletesen elegendőnek bizonyult az 1500 cm³. Egy pillanatig sem éreztem a dízel vagy legalább egy nagyobb benzines hiányát, pedig volt minden, az autópályától a meredek hegyi utakig, a hókásás országúttól a vastag hóréteggel borított erdei szakaszig.
Aktív életmódhoz
A következtetés egyértelmű: az összkerekes Honda CR-V kitűnő választás az outdoor életforma támogatására, akár nagyobb családok számára is, a 7 üléses verziónak hála. A második üléssor közepe, illetve a harmadik sor inkább a család kisebb tagjainak javallott, a létszám teljes feltöltése egyébként sem célszerű hosszabb útra, hiszen nem nagyon marad hely a csomagoknak. A lehetőség mindenesetre adott, ez mindenképpen dicséretes.
Az összkerékmeghajtásról is csak jót lehet mondani, tényleg felülmúlta a várakozásokat. Ettől még persze nem lett terepjáró a CR-V, de nyugodtan elindulhattok vele egy családi síelésre, tulajdonképpen mindegy, hogy milyen útviszonyok vannak éppen.
Ami a síelést illeti, három felnőtt és egy (felnőttméretű) kamasz is elfért az autóban úgy, hogy közben a 170 cm hosszú sílécek is. Az utastérben, azaz nem kell feltétlenül síléctartót vagy tetőboxot bérelni. 60/40 arányban dönthető a második üléssor, azaz az egyik szélső ülést előredöntve pakoltuk be a léceket. Még kényelmesebb lett volna, ha van síalagút (ami más autókban sem nagyon van már, sajnos), vagy külön dönthető a középső ülés, mert akkor a két szélső, azaz szélesebb ülésen utazhattak volna a srácok.
A teszt
Valóban alaposra sikerült a teszt, ami a téli útviszonyokat illeti, és a Honda CR-V jó társnak bizonyult az aktív programokhoz. A bázis Sepsiszentgyörgyön volt, azaz rögtön 730 km Budapesttől, jórészt autópályán. Volt köd, csúszós út, sűrű havazás, friss hó. Mintegy bemelegítésként.
Túl jó idő sajnos a síeléskor sem fogadott. Nem volt túl vészes, de jobban örültünk volna a napsütésnek. Brassó-Pojánán csúsztunk, talán ez a legkorszerűbb síközpont Romániában. A két nagykabinos mellett egy modern kiskabinos felvonó, két ülőlift és több csákányos szolgálja ki a majdnem 14 km sípályát. Ha a környéken jártok, és síelnétek, nem érdemes kihagyni – különösen, ha a kisebb síterepek nem üzemelnek –, de messzebbről, csak a síelésért ideutazni nem éri meg, szerintem. A napijegy 150 lej (kevéssel 10 000 Ft fölött), parkolni mindenképpen a lenti, nagyobb parkolókban érdemes, és onnan síbusszal felmenni, mert a pályához közelebb eső – és jellemzően szállodákhoz tartozó – kisebb parkolók nagyon drágák. Az út egyébként jól takarított, azaz nem sokat tett hozzá a teszthez. Nem úgy a többi helyszín.
Kommandó
Kommandó minden szempontból más volt. Háromszék legmagasabban – 1017 méteren – fekvő településén varázslatos téli világ fogadott, a hangulatból remélhetőleg átadnak valamennyit a képek, hiszen az autót is itt fotóztuk. A falu neve a német Grenzkommando szóból ered, és az írásmódja kicsit sem egyértelmű. A helységnévtáblán Komandó szerepel, de a település saját weboldalán már Kommandó, miként a helyi médiában is, így ebben a formában került be ide is.
A Grenzkommando határparancsnokságot jelent, ebből magyarosították el a megnevezést és így lett: Komandó, Komondó, Kommandó. Komandó elnevezése a székely határőrség koráig vezethető vissza, amikor országhatár lévén, határőrállomás (commando) működött ezen a részen, amelyet háromszéki katonák őriztek. (Cserey, Binder)
A sípálya nem üzemelt, állítólag valamilyen jogvita miatt, mert hó, az volt. Bőven. Szánkózni így több helyen is lehetett, nemcsak a dombokon, hanem az utakon is. Azokat ugyanis egyáltalán nem takarították, a letaposott havon remekül csúsztak a szánkók. És a sílécek is. Az egész faluban fel-alá jártak az autók, kisebb-nagyobb szánkókat vontatva, vagy éppen egy-két síelőt húzva maguk után.
Pár autón láttunk hóláncot, a helyiek nem éltek ezzel, és nekünk sem volt rá szükségünk, persze. Kommandó végül a leghitelesebb teszthelyszínnek bizonyult. A havas utat egyértelműen uralta a remek összkerékhajtás, de már odáig is nagyon meggyőző volt. Kovásznát a Tündérvölgyön át hagytuk el, majd megkezdtük az emelkedést a keskeny úton. Sok kanyarral, és persze jéggel. Helyenként homokkal, de nem vitték túlzásba, így ha akartunk, driftelni is tudtunk. De csak ha akartunk, egyébként nagyon nyugodtan tolta fel a kasztnit a technika. Lefelé még meggyőzőbb volt a CR-V, a fokozatmentes automataváltó (CVT) ellenére kiváló motorféket biztosított. Személyre szabottat, ugyanis a vezetési szokásaidat is figyelembe veszi. Komolyan.
Igazi tesztelés
Amíg a csapat fiatalabb része belevetette magát a havas programba, addig… mi is, csak nem a szánkópályán. Kigurultunk a falu másik szélére néhány fénykép erejéig, majd 12 km-t autóztunk egy erdei úton, mély hóban, egyszerűen azért, mert a keskeny út (és a hó) nem kínált lehetőséget a megfordulásra. Nem volt izgalommentes, de csak azért, mert az elején még nem voltunk tisztában a CR-V képességeivel. Ott és akkor végképp meggyőzött a Honda kiváló szabadidőautója.
További programok
Sepsiszentgyörgyről több síterep elérhető, a már említett Brassó-Pojána is mindössze 45 km. Ha van elég hó, több helyen is lehet síelni a környéken. Az egy-két pályás síterepek nyilván kevesebbe is kerülnek, és egy (vagy fél) sínapra tökéletesen megfelelnek.
A városhoz tartozó Sugásfürdőn (11 km a városközponttól), ottjártunkkor csak a kisebbik sípálya működött, és miután a téli szünetben egyetlen sínapot terveztünk, ahhoz ezt kevésnek gondoltuk. A felszerelést viszont itt kölcsönöztük, nem volt feltétlenül jó döntés, a belépés a parkolóban található kölcsönzőbe felért egy időutazással. A pályák közötti épületben is van ilyen szolgáltatás, de kétszeres áron, és nem sokkal fiatalabb eszköztárral. Szentgyörgytől Sugásfürdőig nagyon szép út vitt, a burkolat hókásás, majd havas volt, a sípálya parkolója pedig jeges, szóval autóteszt szempontjából rendben voltunk.
A régi sílécek ötletesebb felhasználásával találkoztunk a Szent Anna-tónál. A nyáron is méltán népszerű úti cél a téli hónapokban egyedi szánkópályájáról híres. A felső parkolótól az alsóig (azaz majdnem a tóig) lehet csúszni, a sítalpakkal szerelt nagyméretű szánkókon. Bő háromszemélyesek, azaz ketten nagyon kényelmesen el lehet rajtuk férni. Gondtalan üldögélésről azért nincs szó, elég intenzív kormányzást igényel a gyors, és a keréknyomoknál jellemzően jeges pálya. Az úton természetesen nincs forgalom, csak a három terepjáró közlekedik, felhúzva az egymás után kötött szánkókat. A felfele út sem mentes tehát az adrenalintól, hiszen a sor vége már elég rendesen kileng.
Abszolút ajánlott program, ne hagyjátok ki! A szánkó bérlése 20 lej, a felhúzás alkalmanként 10 lejbe kerül (1 lej kb 67 forint). A Szent Anna-tó 48 km-re van Sepsiszentgyörgytől, a közelben, Tusnádfürdőn sípálya is van, és természetesen számos egyéb havas programon is részt vehettek, a hótalpas túrától a hókajakozásig.
Honda CR-V Lifestyle 1,5 VTEC Turbo AWD teszt
- Motor: négyhengeres VTEC Turbo benzinmotor
- Hengerűrtartalom: 1498 cm³
- Sebességváltó: automata (CVT)
- Nyomaték: 243 Nm
- Teljesítmény: 193 LE (142 kW)
- Gyorsulás 100 km/h-ra: 10,0 s
- Gyári vegyes fogyasztás: 7,1 l/100 km
- Tesztfogyasztás: 8,3 l/100 km
- Honda CR-V induló ár
Comfort 1,5 VTEC Turbo 2WD, 5 üléses, 6 fokozatú manuális váltóval:
7 799 000 Ft. - Tesztelt verzió ára
Honda CR-V Lifestyle 1,5 VTEC Turbo AWD, 7 üléses, CVT-váltóval
(és még néhány extrával):
11 944 900 Ft.